Податкова інформує!
Про коригування податкових зобов’язань, нарахованих при постачанні товарів
Чи має право постачальник відкоригувати податкові зобов’язання, нараховані при постачанні товарів особі, яка реорганізувалася шляхом злиття (приєднання), у разі повернення таких товарів правонаступником?
Відповідно до п. 1 ст. 106 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-ІУ зі змінами та доповненнями (далі - ЦКУ) злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
Пунктами 3, 6 ст. 4 розд. І Закону України від 15 травня 2003 року № 755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» зі змінами та доповненнями визначено, що у разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Припинення вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. У разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР), щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в ЄДР, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Враховуючи те, що товари повертаються не юридичною особою - отримувачем таких товарів, а її правонаступником - новим суб’єктом господарювання та новим платником ПДВ, то підстави для коригування податкових зобов’язань у постачальника відсутні.
Операція з повернення товарів правонаступником для цілей оподаткування ПДВ розглядається як операція з постачання товарів, яка відповідно до п. 185.1 ст. 185 ПКУ є об’єктом оподаткування ПДВ. За результатами здійснення такої операції особа, яка повертає товар (правонаступник) зобов’язана нарахувати податкові зобов’язання, скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН.
Подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування з ПДВ
Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування ПДВ, здійснюють розрахунок бюджетного відшкодування та додають до декларації, зокрема, додаток 4. Подання додатка 4 є обов’язковим при заповненні рядка 20.2 декларації.
Так, форму та Порядок заповнення і подання податкової звітності з ПДВ затверджено наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289 зі змінами та доповненнями (Порядок № 21).
Відповідно до п. 10 розд. III Порядку № 21додатком до податкової декларації з ПДВ (далі – декларація) є, зокрема, заява про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА ПДВ) та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4) (додаток 4) до податкової декларації з ПДВ (далі – додаток 4).
Пунктом 5 розд. V Порядку № 21 визначено, що платники податку, які відповідно до ст. 200 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – Кодекс) мають право на бюджетне відшкодування ПДВ, здійснюють розрахунок бюджетного відшкодування та додають до декларації, зокрема, додаток 4.
Подання додатку 4 є обов’язковим при заповненні рядка 20.2 декларації.
Додаток 4 заповнюється з урахуванням такого:
сума бюджетного відшкодування, визначена у декларації за звітний (податковий) період (рядок 20.2 декларації) з ПДВ відповідно до ст. 200 Кодексу, відображається окремо:
а) у сумі (зазначається цифрами), що перераховується на рахунок платника у банку/небанківському надавачу платіжних послуг із зазначенням номера рахунка (рядок 20.2.1 декларації);
б) у сумі (зазначається цифрами), що враховується у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету із зазначенням коду бюджетної класифікації та рахунку платежу в Казначействі (рядок 20.2.2 декларації).
При цьому заявлена сума бюджетного відшкодування, відображена у додатку 4, повинна відповідати сумі, вказаній у податковій декларації з ПДВ.
До зведеного бюджету протягом січня – жовтня 2023 року надійшло 976,8 млрд грн
Платники продовжують підтримувати нашу державу у складний воєнний час, сумлінно перераховуючи податки. Завдяки їх відповідальній громадянській позиції та патріотизму бюджет стабільно отримує такі необхідні кошти для Збройних Сил України та соціальних виплат нашим громадянам.
За оперативними даними надходження (сальдо) до зведеного бюджету у січні – жовтні 2023 року по платежах, що контролюються ДПС, становлять 976,8 млрд грн. До державного бюджету надійшло 605,6 млрд грн, до місцевих бюджетів – 371,2 млрд гривень.
Надходження (сальдо) до загального фонду державного бюджету у січні – жовтні 2023 року становили 595,1 млрд грн. Показники розпису Міністерства фінансів України за доходами загального фонду державного бюджету виконано на 102,5 відс., додатково до бюджету надійшло 14,8 млрд грн. При цьому на рахунки платників відшкодовано 111,6 млрд грн ПДВ.
У розрізі податків показники розпису Міністерства фінансів України перевиконано з податку на прибуток підприємств – на 28,2 відс. (+23,9 млрд грн), акцизного податку з вироблених та ввезених товарів (продукції) – на 18,6 відс. (+13,8 млрд грн), податку та збору на доходи фізичних осіб – на 1,2 відс. (+1,7 млрд грн).
У розрізі основних платежів у січні – жовтні 2023 року приріст порівняно з відповідним періодом минулого року становить з акцизного податку з вироблених та ввезених товарів (продукції) – в 1,4 раза (+23,3 млрд грн), податку та збору на доходи фізичних осіб – 19,6 відс. (+23 млрд грн), податку на прибуток підприємств – 18,9 відс. (+17,3 млрд гривень).
Місцеві бюджети у січні – жовтні 2023 року отримали 371,2 млрд грн, що на 59,5 млрд грн, або на 19,1 відс. більше ніж у січні – жовтні 2022 року.
Надходження (сальдо) до зведеного бюджету у жовтні 2023 року по платежах, що контролюються ДПС, становлять 93,3 млрд грн, у т. ч. до державного бюджету – 52,3 млрд грн, до місцевих бюджетів – 41 млрд гривень.
Надходження (сальдо) до загального фонду державного бюджету у жовтні 2023 року становили 51,4 млрд грн. Показники розпису Міністерства фінансів України за доходами загального фонду державного бюджету перевиконано на 4,5 відс., додаткові надходження до бюджету становлять 2,2 млрд грн. Платникам на рахунки відшкодовано 9,9 млрд грн ПДВ.
У повному обсязі виконано показники розпису Міністерства фінансів України з податку на прибуток – в 1,9 раза (+1,2 млрд грн), акцизного податку з вироблених та ввезених товарів (продукції) – 110,3 відс. (+0,8 млрд гривень), податку на додану вартість – 102,3 відс. (+0,5 млрд гривень).
У розрізі основних платежів у жовтні 2023 року приріст порівняно з жовтнем 2022 року становить з податку на додану вартість – у 1,6 раза (+8,6 млрд гривень), податку та збору на доходи фізичних осіб – 15,8 відс. (+2,0 млрд гривень), акцизного податку з вироблених та ввезених товарів (продукції) – 10,1 відс. (+0,7 млрд грн).
Місцеві бюджети у жовтні 2023 року отримали 41 млрд грн, що на 4,8 млрд грн, або на 13,4 відс. більше ніж у жовтні 2022 року.
Дякуємо платникам за фінансову підтримку держави!