Як допомогти дитині бути уважним?
Як часто чути від батьків, вихователів, вчителів зауваження дітям : - «Будь уважнішим!», коли вони відволікаються від того чи іншого заняття.
Дійсно, однією з неодмінних умов успішного навчання в школі є розвиток довільної уваги в дошкільному віці. До шостого року життя переважає мимовільна увага і лише потім дитина починає все частіше використовувати довільну увагу. Школа пред’являє вимоги до довільності дитячої уваги в плані уміння діяти без відволікань, дотримуватися інструкцій і контролювати одержуваний результат. Крім того увага нерозривно пов’язана з пізнавальними процесами, зокрема запам’ятовуванням, для інтелектуального розвитку.
Проте вимагати сумлінної концентрації від маленької дитини не варто, і, загалом, говорити про увагу в дошкільному віці дуже складно, оскільки, як стверджує доктор психологічних наук, доцент Л. Черемошкіна, дошкільник — створіння енергійне, бурхливе, активне. Увага дошкільника відображає його інтереси по відношенню до навколишніх предметів і виконуваних з ними дій. Дітям важко зосереджуватися на одноманітній і малопривабливій для них діяльності, тоді як в процесі гри вони можуть достатньо довго залишатися залученими в цю діяльність і відповідно бути уважними.
Тому вкрай необхідною є активність батьків і вихователів, адже довільна увага з’являється лише під час взаємодії дитини і дорослого. Виконуючи вимоги дорослого, дитина поступово вчиться керувати своєю увагою, розвивається її здатність концентрування, переключення і розподілення.
Є багато методик для підвищення рівня розвитку психічної діяльності дітей різного віку. Їх можуть застосовувати і практичні психологи, і батьки:
- пропонуйте дитині завдання на основі їх улюблених мультфільмів і казок;
- побільше спілкуйтеся з дітьми, читайте їм;
- для розвитку уваги в дітей дошкільного віку корисно будувати вежі з дерев’яних кубиків, книжок, різних підручних предметів тощо, а потім пропонувати виймати деякі елементи із нижніх шарів;
- пропонуйте дитині малювати рукою чи пальцем на піску або в повітрі безперервні фігури (хмаринки, вісімки), уважно слідкуючи за пальцем, руками. Корисним є також малювання на дошці крейдою;
- всім відомі і корисні заняття: складання пазлів за картинкою, знаходження відмінностей на картинках, сортування перемішаних природних матеріалів — квасолин, каштанів, горошин тощо, завдання на кшталт «Чого бракує?», у яких на зображеннях тварин чи людей бракує певної важливої деталі або «Знайди невідповідність», у яких необхідно знайти зайву деталь (наприклад, плавник на зображенні собаки тощо);
- підкреслення слів в тексті, в яких є певна літера, або ті, що починаються чи закінчуються на певну літеру, чи вправа «коректурна правка» - знаходження і викреслення певних літер в словах тексту;
- розвивати увагу можна і допомагаючи батькам, сортуючи різні предмети (наприклад, овочі і фрукти після відвідування магазину, посуд під час прибирання, речі після сушіння);
По мірі дорослішання дітей можна використовувати зазначені методики, трохи ускладнюючи їх. Обов’язковою умовою є виправлення і пояснення помилок у виконаних завданнях.
Втома — головний ворог уваги. Вона швидко настає у дошкільному віці, особливо під час виконання одноманітної роботи. Тому вкрай важливо підтримувати правильний режим дня малюків, контролювати їхній стан здоров’я. Крім того, не забувайте виховувати у своїх дітей почуття відповідальності, спостережливість, наполегливість і віру у власні сили!