Алгоритм запровадження протиепідемічних заходів для запобігання поширення COVID-19 в Україні
На даний час у світі склалася надзвичайна ситуація, пов'язана з можливим виникненням пандемії коронавірусної хвороби COVID-19, у тому числі епідемії COVID-19 в Україні.
30 січня 2020 року Всесвітня організація охорони здоров’я оголосила, що спалах COVID-19 є надзвичайною подією в сфері громадського здоров’я міжнародного масштабу.
Станом на 8 березня 2020 року у 93 країнах зафіксовано 106161 випадок COVID-19.Донедавна про більшість випадків повідомлялося з Китаю, а випадки в інших країнах - серед осіб, які мають історію подорожей до Китаю. У лютому 2020 року кількість випадків у Китаї зменшилась, тоді як кількість випадків та країн, які повідомляють про такі випадки, зросла.
Водночас, деякі країни продемонстрували, що передачу COVID-19 від однієї людини до іншої можна уповільнити або зупинити. Повноцінне запровадження заходів стримування інфекції, профілактики та раннього реагування рятують життя людям та надають решті світу більше часу на підготовку до спалаху COVID-19, зокрема на:
підготовку усіх систем до реагування на надзвичайні ситуації;
удосконалення системи охорони здоров’я виявляти, ізолювати та надавати медичну допомогу хворим з COVID-19;
забезпечення готовності закладів охорони здоров’я до прийому хворих з COVID-19, зокрема забезпечення наявності та безперервної системи постачаннянеобхідних лікарських засобів, витратних матеріалів, дезінфекційних засобів та засобів індивідуального захисту, забезпечення закладів транспортними засобами та спеціальним медичним обладнанням;
розробку та своєчасне оновлення стандартів надання медичної допомоги.
За рекомендаціями Всесвітньої організації охорони здоров’я, кожна країна повинна терміново вжити всіх необхідних заходів для уповільнення подальшого поширення хвороби та уникнення того, що системи охорони здоров'я країни стануть переповненими важкохворими пацієнтами із COVID-19.
7 березня Всесвітня організація охорони здоров’я рекомендувала країнам розглядати чотири сценарії передачі та поширення COVID-19на території країни:
сценарій №1 – в країні відсутні випадки реєстрації COVID-19;
сценарій №2 –випадки COVID-19 серед населення України є спорадичними, реєструється 1 або декількохзавізнихвипадків COVID-19, які пов’язані з відвідуванням або перебуванням в інших країнах;
сценарій №3 –виявлено перші випадки інфікування людини COVID-19 всередині країни (місцеві випадки), які локалізовані на певній адміністративній території у вигляді кластерів (район, місто, область) та щодо яких встановлено епідеміологічний зв’язок з попередньо зареєстрованим випадком хвороби за результатами епідеміологічного розслідування;
сценарій №4 –визначається інтенсивне поширення випадків COVID-19 більше, ніж в двох областях або на всій території України (випадки реєструються як завізні так і з локальною передачею).
Для кожного із сценаріїв встановлюється наступний алгоритм запровадження протиепідемічних заходів для запобігання поширення COVID-19 в Україні:
Сценарій №1 – в країні відсутні випадки реєстрації COVID-19:
Ціль: попередити поширення.
1.1) центральні та місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування:
забезпечують виконання Національного плану протиепідемічних заходів щодо запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусомSARS-CoV-2, на 2020 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2020 року №93;
проводять визначення обсягу матеріальних ресурсів, якінеобхідні на випадок виникнення епідемії (лікарські засоби, засоби індивідуального захисту, вироби медичного призначення та обладнання, дезінфекційні засоби, діагностичні та витратні матеріали для проведення лабораторних досліджень) та засобів технічної допомоги для оперативного використання у разі необхідності та забезпечують створення загальнодержавного та місцевого резервів згідно з інструкціями та методиками Міністерства охорони здоров’я України;
організують проведення об’єктових, регіональних та міжсекторальних навчальних симуляційних вправ з відпрацювання алгоритмів виявлення, транспортування, госпіталізації та ізоляції хворого з підозрою на COVID-19 та, у разі необхідності, корегування або уточнення регіональних планів;
проводять заходи з популяризації вакцинації від грипу та інших вакцинокерованих інфекцій з метою запобігання одночасному інфікуванню населення в період епідемії іншими збудниками;
проводять підготовчу роботу та формують плани перспективного залучення комерційних установ, волонтерських та міжнародних організацій, неурядового сектору та роботодавців до розвитку майбутніх сценаріїв;
проводять роз'яснювальну роботу серед населення про засоби та способи індивідуального захисту від інфікування, загальнихзаходів профілактики COVID-19 та інших гострих респіраторних вірусних інфекцій використовуючи інформаційні ресурси та продукти Міністерства охорони здоров’я України, Центру громадського здоров’я, ВООЗ;
розробляють методи і механізми запобігання стигматизації (дискримінаційне та негативне ставлення до людини, як до носія хвороби, членів його сім’ї або контактних осіб) та надання послуг психологічної підтримки особам, що перебувають в ізоляції або карантині, а також членам їх сімей та інформування на рівні громадськості;
проводять адвокацію самоізоляції на дому людей з нетяжкими респіраторними симптомами для зменшення навантаження на систему охорони здоров’я;
1.2) структурні підрозділи охорони здоров’я обласних та Київської міської державних адміністрацій:
забезпечують готовність закладів охорони здоров’я до розвитку майбутніх сценаріїв (з розрахунку максимальної ураженості на рівні 25% хворих від усього населення відповідної території) зрозробленням перспективних планів розгортання ліжок, зокрема ліжок інтенсивної терапії (враховуючи, що 19% пацієнтів будуть мати складний перебіг, з них 5% будуть мати критичний стан);
проводять семінари, конференції, наради та тренінги з питань епідемічної ситуації, профілактики, клінічних проявів та лікування COVID-19, регулярні тренувальні заняття медичного та лабораторного персоналу, який буде терміново залучений у разі ускладнення епідемічної ситуації з COVID-19;
проводять тренінги для медичного персоналу з питань інфекційного контролю та клінічного ведення пацієнтів з тяжким гострим респіраторним захворюванням (з акцентом на COVID-19);
забезпечують наявність та доступ до актуальних нормативно-правових актів і процедур з організації ізоляції для контактних або осіб з підозрою на інфікування SARS-CoV-2та відповідних інструкцій у разі впровадження різних рівнів обмежень пересування населення;
розробляють заходи і механізми запобігання стигматизації (дискримінаційне та негативне ставлення до людини, як до носія хвороби, членів його сім’ї або контактних осіб) та забезпечують надання послуг психологічної підтримки особам, що перебувають в ізоляції, а також членам їх сімей та інформування на рівні громадськості;
вживають заходів для забезпечення наявності та доступності дезінфекційних, антисептичних засобів та засобів індивідуального захисту в закладах охорони здоров’я та аптечних закладах;
забезпечують навчання пацієнтів та громадськості з питань гігієни рук, кашльового етикету, дотримання соціального дистанціювання використовуючи матеріали Міністерства охорони здоров’я України, Центру громадського здоров’я, ВООЗ;
1.3) Державна установа «Центр громадського здоров’я МОЗ України», обласні, на видах транспорту та Київській міський лабораторний центри МОЗ України:
забезпечують проведення тестування COVID-19 з використанням існуючих систем епідеміологічного нагляду в лабораторіях, що мають наявні відповідні умови лабораторної діагностики та біобезпеки;
забезпечують організаціюпроведення реєстрації осіб з підозрою на інфікування SARS-CoV-2, контактних осіб та проведення епідеміологічного розслідування кожного підозрілого випадку;
проводять тренінги для медичного персоналу з питань інфекційного контролю;
надають рекомендації та інформаційні продукти громадськості, закладам охорони здоров’я з питань гігієни рук, кашльового етикету, дотримання соціального дистанціювання.
Сценарій №2 - випадки COVID-19 серед населення України є спорадичними, реєструється 1 або декілька завізних випадків COVID-19 з інших країн.
Ціль: зупинити передачу та попередити поширення
2.1) центральні та місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування:
продовжують виконувати заходи, передбачені для Сценарію №1;
проводять регулярні зустрічі протиепідемічних комісій з частотою не менше один раз на тиждень;
з метою запобігання виникнення паніки та порушення усталених режимів роботи підприємств, установ та організаційактивізують роботу з засобами масової інформації та просвітницьку роботу серед населення щодо стану і прогнозу захворюваності на COVID-19, ризику зараження, негативних наслідків епідемії;
проводять адвокацію самоізоляції на дому людей з нетяжкими респіраторними симптомами для зменшення навантаження на систему охорони здоров’я;
активно проводять комунікацію та надають рекомендації для громадськості шляхом проведення кризової комунікації та інших заходів залучення громадськості;
2.2) структурні підрозділи охорони здоров’я обласних та Київської міської державних адміністрацій (із залученням волонтерських організацій):
проводять розроблені заходи із запобігання стигматизації та надання послуг психологічної підтримки особам, що перебувають в ізоляції або карантині, а також членам їх сімей та інформування на рівні громадськості;
забезпечують надання медичної допомоги (лікування) пацієнтам з COVID-19;
переглядають та оптимізують плани перепрофілювання ліжок та підвищення кількості медичного персоналу та ресурсів на випадок масового поступлення хворих на COVID-19;
впроваджують протоколи медичного сортування пацієнтів з COVID-19;
проводять тренінги для медичного персоналу з питань інфекційного контролю та клінічного ведення пацієнтів з тяжким гострим респіраторним захворюванням (з акцентом на COVID-19);
надають підтримку закладам громадського здоров’я у активному виявленню випадків;
2.3) Державна установа «Центр громадського здоров’я МОЗ України», обласні,на видах транспорту та Київській міський лабораторний центри МОЗ України:
переходять на активний епідеміологічний нагляд за COVID-19 – епідеміологічний нагляд, при якому працівники системи громадського здоров’я проводять пошук підозрілих випадків та подання звітів/повідомлень від мережі епідеміологічного нагляду;
забезпечують організаціюпроведення моніторингу контактів вірогідних та підтверджених випадків і заходів в осередку інфікування SARS-CoV-2;
забезпечують проведення тестування COVID-19 згідно з визначенням випадку підозрілих випадків, контактних підтверджених випадків з використанням існуючих систем епідеміологічного нагляду за грипом та ГРВІ в лабораторіях, що мають наявні відповідні умови лабораторної діагностики та біобезпеки.
2.4.) Міністерство внутрішніх справ:
забезпечують охорону закладів охорони здоров’я до яких відбувається госпіталізація хворих з COVID-19.
Сценарій №3 - виявлено перші випадки інфікування людини COVID-19 всередині країни (місцеві випадки), які локалізовані на певній адміністративній території у вигляді кластерів (район, місто, область) та щодо яких встановлено епідеміологічний зв’язок з попередньо зареєстрованим випадком хвороби за результатами епідеміологічного розслідування:
3.1) за поданням головного державного санітарного лікаря України органами місцевого самоврядування адміністративно-територіальних одиниць, на території яких виявлено випадки передачі від людини до людини всередині країни, вводяться обмежувальні протиепідемічні заходи (медико-санітарні та адміністративні заходи, що здійснюються в межах осередку інфекційної хвороби з метою запобігання її поширенню), зокрема:
заборона проведення масових заходів (концерти, ярмарки, конференції, спортивні змагання тощо) та мітингів на визначеній території;
призупинення або переведення у дистанційний формат навчального та виховного процесів;
призупинення роботи торгівельно-розважальних закладів (окрім, закладів, що забезпечують населення предметами першої необхідності, в тому числі продуктами харчування, гігієни, медикаментами тощо);
3.2) центральні та місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядуванняпроводять роз'яснювальну роботу серед населення про заходи індивідуального захисту від інфікуваннята порядку дій при впровадженні різних рівнів обмежень пересування населення;
3.3) суб’єкти господарської діяльності:
забезпечують посилений режим поточної дезінфекції у місцях масового скупчення людей та транспортних засобів, які надають послуги транспортування людей;
виконують рекомендації Міністерства охорони здоров’я Українищодопроведенняпрофілактичнихзаходів з недопущенняпоширеннявипадків COVID-19 на підприємствах та в установах;
3.4.) Державна установа «Центр громадського здоров’я МОЗ України», обласні,на видах транспорту та Київській міський лабораторний центри МОЗ України:
забезпечує перегляд підходів моніторингу захворюваності та смертності від COVID-19, стандартного визначення випадку захворювання для підвищення швидкостіпостановки діагнозу за клінічними показниками у випадку відсутності можливостей лабораторного підтвердження;
посилюють активний епідеміологічний нагляд за COVID-19 – епідеміологічний нагляд, при якому працівники системи громадського здоров’я проводять пошук підозрілих випадків та подання звітів/повідомлень від мережі епідеміологічного нагляду, а не очікують на їх настання;
3.5.) При зростанні кількості інфікованих осіб в межах певної адміністративної території (місто, район або область) та наявності випадків COVID-19 щодо яких за результатами епідеміологічного обстеження не вдається встановити епідеміологічний зв’язок з попередньо зареєстрованим випадком хвороби, за потреби, головним державним санітарним лікарем України подається клопотання до Кабінету Міністрів України про встановлення карантину для адміністративно-територіальної одиниці. Окремим обов’язковим пунктом рішення про карантин зазначається можливість вивезення з зони карантину тих хворих на COVID-19, які будуть потребувати проведення реанімаційних заходів та які не можуть бути забезпечені в карантинній зоні;
3.6) структурні підрозділи охорони здоров’я обласних та Київської міської державних адміністрацій:
розпочинають евакуацію пацієнтів із закладів охорони здоров’я, які перспективними планами перепрофілювання визначені для прийому хворих наCOVID-19 (вивільнення закладів для прийому потенційних хворих), переводятьусі заклади охорони здоров’я на суворий протиепідемічний режим, розгортаютьмобільні медичні бригади з метою активного виявлення хворих на COVID-19;
відміняються планові медичні втручання;
встановлюють критерії госпіталізації, надаючи перевагу в госпіталізації лише тяжким та середньої важкості пацієнтів, запроваджують можливості домашнього нагляду із залученням волонтерів, неурядового сектору, добровольців – формують мережу нагляду за хворими, які перебувають під медичним наглядом не в закладах охорони здоров’я (хворі з легким перебігом хвороби, підозрілі хворі, які очікують медичної допомоги, тощо);
у разі встановлення карантину для території, розгортають обсерваційний госпіталь для тих осіб, які бажають покинути зону карантину, передбачивши можливість когортного розміщення осіб зі різними термінами інкубаційного періоду (перший та другий тижні);
надають рекомендації щодо самоізоляції осіб, які контактували з хворими на COVID-19, з подальшим наданням довідок/лікарняних;
надають підтримку закладам громадського здоров’я у активному виявленню випадків;
виконують та поширюють рекомендації та інформаційні продукти для громадськості з питань гігієни рук, кашльового етикету, дотримання соціального дистанціювання;
забезпечують лікування пацієнтів з COVID-19;
проводять залучення додаткових людських, матеріальних та фінансових ресурсів для надання допомоги у разі масового надходження пацієнтів;
проводять тренінги для медичного персоналу з питань інфекційного контролю та клінічного ведення пацієнтів з тяжким гострим респіраторним захворюванням (з акцентом на COVID-19);
3.7.) Міністерство внутрішніх справ:
забезпечують охорону закладів охорони здоров’я до яких відбувається госпіталізація хворих з COVID-19.
Сценарій №4 - визначається інтенсивне поширення випадків COVID-19 більше, ніж в двох областях або на всій території України (випадки реєструються як завізні так і з локальною передачею):
Ціль: уповільнити передачу, зменшити число випадків та припинити спалахи
4.1) рішенням Кабінету Міністрів України тимчасово встановлюється режим надзвичайної ситуації державного рівня. Після цього єдиною державною системою цивільного захисту:
здійснюється оповіщення органів управління та сил цивільного захисту, а також населення про виникнення надзвичайної ситуації та інформування його про дії в умовах такої ситуації;
створюється спеціальна комісія з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
визначаються зони надзвичайної ситуації;
здійснюється постійне прогнозування зони можливого поширення надзвичайної ситуації та масштабів можливих наслідків;
проводяться роботи з локалізації і ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, залучення для цього необхідних ресурсів;
здійснюються заходи щодо життєзабезпечення постраждалого населення;
організовуються та здійснюються (у разі потреби) евакуаційні заходи населення (з зони карантину – евакуація відбувається через обсерваційні госпіталі по завершенню інкубаційного терміну);
організовується і здійснюється медичний захист населення від наслідків надзвичайної ситуації;
інформуються органи управління цивільного захисту та населення про розвиток надзвичайної ситуації та заходи, що здійснюються;
до робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, які виконуються в єдиній державній системі цивільного захисту, залучаються Збройні Сили України, інші військові формування та правоохоронні органи спеціального призначення;
розпочинають працювати лише визначені пункти пропуску через державний кордон України, всі інші тимчасово призупиняють свою діяльність;
4.2) центральні та місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування:
залучають додаткові ресурси, в тому числі трудові, для надання домедичноїдопомоги, соціальної та психологічної підтримки спільно з медичними працівниками;
інформуєть населення про перебіг епідемії, тенденції її розвитку, ефективність здійснення протиепідемічних заходів з метою підвищення свідомого ставлення людей до ситуації, що виникла, проводять серед населення роз'яснювальну робота з проблемних питань, пов'язаних із епідемією;
4.6) Державна установа «Центр громадського здоров’я МОЗ України», обласні, на видах транспорту та Київській міський лабораторний центри МОЗ України:
запроваджують нові алгоритми тестування та лабораторної діагностики, коли зразки на дослідження в осередку хвороби забираються лише в перших симптоматичних хворих (дозорний епідеміологічний нагляд замість епідеміологічного нагляду, який базується на випадках).
забезпечують роботу в осередках надзвичайної ситуації, забезпечуючи реалізацію протиепідемічних заходів, виявлення нових осередків (кластерів) інфікування, недопущення появі нових випадків інфікування, розробляють відповідні обмежувальні та профілактичні заходи, координують дотримання відповідних режимів у обсерваційному госпіталі.
4.7) Структурні підрозділи охорони здоров’я обласних та Київської міської державних адміністрацій:
запроваджують нові алгоритми тестування та лабораторної діагностики, коли зразки на дослідження в осередку хвороби забираються лише в перших симптоматичних хворих;
пріоритизують надання медичної допомоги пацієнтам з тяжким гострим респіраторним захворюванням та активують протоколи медичного сортування;
зупиняють, при можливості, проведення планових медичних втручаннь у визначених для лікування COVID-19 закладах на період реагування на спалах;
рекомендують самоізоляцію людей з нетяжкими симптомами та їх лікування на дому;
виконують та поширюють рекомендації та інформаційні продукти для громадськості з питань гігієни рук, кашльового етикету, дотримання соціального дистанціювання
проводять повторні тренінги (навчання) для медичного персоналу з питань інфекційного контролю та клінічного ведення пацієнтів на ТГРЗ (з акцентом на COVID-19).
4.8.) Міністерство внутрішніх справ:
забезпечують охорону закладів охорони здоров’я до яких відбувається госпіталізація хворих з COVID-19.
_______________________________//__________________________________